Zuchowe meldowanie - pokazanie ustalonymi gestami stanu szóstek drużynowemu przez szóstkowych.
HAZ - skrót od: Harcerska Akcja Zimowa (czyli zimowisko)
HAL - skrót od: Harcerska Akcja Letnia (obóz harcerski, kolonia zuchowa)
Barwy gromady - chusta w ustalonych przez gromadę kolorach, nadawana jest w obrzędowy sposób, oznacza oficjalne przyjęcie zucha do gromady. U nas kolory to - zielony (przyroda) i fioletowy (dzielność).
Mundur - w naszej gromadzie składa się z bluzy mundurowej (dziewczynki szara, chłopcy zielona), pasa do spodni (dziewczynki czarny, chłopcy zielony) oraz dla dziewczynek spódnicy mundurowej z czarnymi getrami w białe paski, a dla chłopców jeansami lub czarnymi spodniami. Do tego stonowane buty z zakrytymi palcami. Mundur jest niezbędny, ponieważ tylko zuchy, które go posiadają i noszą na zbiórkach mogą dostać chustę gromady, złożyć Obietnicę Zuchową i przyszywać sprawności.
Tylko zuchy z tak pełnym umundurowaniem mogą otrzymać plakietkę V Szczepu Harcerskiego "Czarna Piątka"
Prawo Zucha -
- Zuch kocha Boga i Polskę.
- Zuch jest dzielny.
- Zuch mówi prawdę.
- Zuch pamięta o swoich obowiązkach.
- Wszystkim z zuchem jest dobrze.
- Zuch stara się być coraz lepszy.
Znaczek Zucha - dostaje go uroczyście każdy zuch po złożeniu Obietnicy Zuchowej, kiedy będzie "gotowy" tzn - dzielny, wytrwały, radosny i uczynny oraz będzie znał jego symbolikę (biały orzeł - odwaga, słońce - radość, niebo - pogoda ducha, napis "zuch" przynależność do ZHP).
Drużynowy - zuchowy wódz, którego zawsze trzeba się słuchać. U nas dh. Ewelina
Przyboczni - pomocnicy drużynowego. U nas dh. Mateusz
Kadra gromady - drużynowy i wszyscy przyboczni.
Gromada Zuchowa - grupka zuchów, którymi dowodzi drużynowy.
Szóstki - małe grupki zuchów, które składają się na gromadę. U nas:
Szóstkowy - zuch, który dowodzi szóstką.
Krokiewka - znaczek, który nosi szóstkowy. Jest przyszywany do lewego rękawa mundur. Jej kształt przypomina literę "V" . Naszywana jest tak jak na zdjęciu:
Krąg rady - to krąg, w którym siadają wszystkie zuchy z gromady, by podejmować wspólne decyzje na różne tematy, wyjaśniać nieporozumienia itp.
Pacholik - przedmiot związany z nazwą gromady. Kto trzyma go w ręku - może mówić, pozostali powinni wtedy słuchać. U nas to maskotka Migotki, po każdej zbiórce najgrzeczniejszy zuch dostaję ją do domu i przynosi na kolejną zbiórkę.
Pląs - zabawa, podczas której zuchy śpiewają i wykonują różne ruchy związane z piosenką.
Kolonia zuchowa - wakacyjny wspólny wyjazd zuchów i kadry gromady.
Zuchowe gwiazdki - są po to by zuch stawał się być coraz lepszy, bardziej samodzielny, uczył się czegoś nowego i rozwijał swoje zainteresowania. Gwiazdki zuch może zacząć zdobywać, kiedy pozna Prawo Zucha i złoży Obietnicę Zuchową. Aby zdobyć gwiazdkę, zuch musi wykonać różne zadania, które zleci drużynowy. Jedną gwiazdkę zdobywa się przez jeden rok harcerski.
Są do zdobycia trzy gwiazdki - * zuch ochoczy, ** zuch sprawny, *** zuch gospodarny .
Sprawności - zuch może zdobywać je wraz z gromadą lub samodzielnie. Plakietki sprawności mają kształt trójkąta. Każdy zuch nosi je na prawym rękawie munduru, przyszyte po trzy w rzędzie. Zdobywanie sprawności służy ujawnianiu i rozwijaniu uzdolnień zuchów, uczy rzetelności w zabawie, umożliwia poznanie otaczającego świata i ćwiczenie pożytecznych w życiu umiejętności.
Sprawności dzielą się na:
- Indywidualne - zdobywanie sprawności to samodzielne podejmowanie działań w określonej dziedzinie
- Zespołowe - zdobywanie sprawności to aktywne uczestnictwo w zabawach gromady.
Pakiet zabaw zawartych w programie sprawności powinien sprzyjać:
a) rozwojowi fizycznemu,
b) rozwojowi umysłowemu,
c) rozwojowi społecznemu,
d) rozwojowi duchowemu każdego zucha.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz